Sidosryhmävuoropuhelu

Suomisen sidosryhmät ovat yhteisöjä tai yksilöitä, jotka vaikuttavat liiketoimintaamme tai joihin liiketoimintamme vaikuttaa. Sidosryhmämme ovat keskenään hyvin erilaisia, joten painotukset ja viestintäkanavat vaihtelevat kunkin sidosryhmän tavoitteiden ja tarpeiden mukaan. Jatkuva vuorovaikutus sidosryhmien kanssa on keskeinen osa Suomisen yritysvastuuta.

Sidosryhmävuoropuhelu antaa tärkeää tietoa sidosryhmien odotuksista ja huolenaiheista sekä auttaa meitä tunnistamaan toimintaympäristöömme liittyvät mahdollisuudet ja riskit. Haluamme käydä avointa ja jatkuvaa vuoropuhelua sidosryhmiemme kanssa ja pyrimme viestimään heille läpinäkyvästi eri kanavissa. 

Sidosryhmät ja niiden odotukset sekä käytössä olevat vuorovaikutuskanavat ja vaikutus Suomisen strategiaan ja liiketoimintamalleihin esitetään alla olevassa taulukossa. 

 

Sidosryhmä Odotukset ja edut Sidosryhmien odotusten täyttäminen/Vuorovaikutuksen tulos Vuorovaikutustyypit/Kanavat
Työsuhteiset työntekijät
  • Turvallinen työympäristö
  • Ansiotulo ja edut
  • Kehitysmahdollisuudet
  • Yhdenvertainen kohtelu
  • Hyvinvointi ja myönteinen yrityskulttuuri
  • Vahva turvallisuuskulttuuri, mukaan lukien Behaviour Based Safety -ohjelma, Life Saving Rules -turvallisuussäännöt ja ISO 45001 -standardin mukaiset sertifioinnit
  • Oikeudenmukainen ja 
    tasavertainen ansiotulo ja edut
  • Tulos- ja urakehitysprosessi, johon kuuluu  henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma
  • Rekrytointipolitiikka, henkilöstöperiaatteet
  • Avoin viestintä
  • Liiketapaperiaatteet
  •  Päivittäinen vuorovaikutus
  • Globaali intranet ja sisäinen uutiskirje
  • Globaali henkilöstön sitoutuneisuuskysely ja paikalliset pulssikyselyt
  • Tulos- ja urakehityskeskustelut
  • Sidosryhmäkysely
  • Koulutukset ja verkkokoulutusalusta
Toimittajat
  •  Turvallinen työympäristö
  • Ansiotulo ja edut
  • Kehitysmahdollisuudet
  • Yhdenvertainen kohtelu
  • Hyvinvointi ja myönteinen yrityskulttuuri
  • Jatkuva yhteistyö
  • Sujuva ja tehokas raaka-aineen laadunvarmistusprosessi
  • Liiketapaperiaatteet tavarantoimittajille
  • Yleiset ostoehdot
  • Kokoukset ja muut suorat kontaktit
  • Tarjouspyynnöt ja sopimukset
  • Sidosryhmäkysely
Asiakkaat
  • Tuotteiden laatu ja turvallisuus
  • Innovaatiot ja tuotekehitys
  • Ympäristövaikutusten vähentäminen
  • Vastuullinen kuidunhankinta
  • Arvoa asiakkaalle
  • Pitkäaikainen kumppanuus
  • Kustannuskilpailukyky
  • Laadun ja turvallisuuden varmistus auditoinneilla ja sertifioinneilla
  • Vastuullinen tuotevalikoima ja tuotekehitys asiakkaiden kanssa
  • Ympäristövaikutusten minimointi, mukaan lukien resurssitehokkuustavoitteet
  • Asiantuntijuuden kehittäminen
  • Jatkuva yhteistyö ja vierailut paikan päällä
  • Osallistuminen näyttelyihin ja messuihin
  • Liiketapaperiaatteet
  • Kokoukset ja muut suorat kontaktit
  • Näyttelyt ja muut alan tapahtumat, sekä alan tiedotusvälineet
  • Ulkoinen viestintä, esim. asiakkaiden uutiskirje
  • Auditoinnit ja sertifikaatit
  • Asiakas- ja sidosryhmäkyselyt
  • Asiakaspalvelu
  • Tarjouspyynnöt ja sopimukset
Sijoittajat, osakkeenomistajat, 
analyytikot
  • Markkina-arvo ja osingot
  • Vastuullinen kasvu
  • Tarkat, johdonmukaiset ja luotettavat tiedot
  • Riskien arviointi ja hallinta
  • Innovaatiot ja tuotekehitys
  • Vastuullisuus
  • Viestintä Suomen lakien, EUdirektiivien, pörssinsääntöjen ja muun sääntelyn mukaisesti
  • Kasvuun ja kannattavuuteen tähtäävän strategiamme toteutus
  • Yritysvastuuohjelmamme toteutus
  • Läpinäkyvä raportointi, kestävyysraportointi CSRD:n mukaisesti
  • Liiketapaperiaatteet
  • Yhtiökokous
  • Neljännesvuosi- ja vuosiraportointi
  • Pörssi- ja lehdistötiedotteet
  • Osakkeenomistajille ja analyytikoille suunnatut tapahtumat
  • Verkkosivusto ja muut digitaaliset kanavat
  • Sidosryhmäkysely
Poliittiset päättäjät, julkiset 
viranomaiset, kansalaisjärjestöt
  • Säännösten noudattaminen
  • Vastuullinen toimitusketju
  • Vastuullinen toiminta
  • Lakien ja määräysten noudattaminen
  • Väärinkäytösten ilmoituskanava
  • Kestävyysraportointi CSRD:n mukaisesti
  • Liiketapaperiaatteet
  • Raportointi ja muu ulkoinen viestintä
  • Suora yhteydenpito
  • Sidosryhmäkysely
Yhteiskunta ja paikallisyhteisöt
  • Työpaikat ja oikeudenmukaiset työllistämiskäytännöt
  • Vastuullinen ja kestävä tuotanto
  • Säännösten noudattaminen
  • Verojen maksaminen
  • Työllistäminen ja oikeudenmukainen ansiotulo
  • Rekrytointipolitiikka ja henkilöstöperiaatteet
  • Ympäristövaikutusten minimointi, mukaan lukien resurssitehokkuustavoitteet
  • Hyvä yrityskansalaisuus
  • Verojen maksaminen
  • Liiketapaperiaatteet
  • Tiedotusvälineet
  • Raportointi ja muu ulkoinen viestintä
  • Sidosryhmäkysely