Suominen Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2019: Liikevoitto parani vuoden ensimmäisellä puoliskolla, vaikka liikevaihto laski hieman

Suominen Oyj:n Puolivuosikatsaus 7.8.2019 klo 13.00

Suominen Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2019:

AVAINLUKUJA

Velkaantumisaste (gearing), % *

65,9*

*oikaistu

Tässä osavuosikatsauksessa sulkeissa esitetyt luvut viittaavat viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, ellei muuta ole mainittu.

Huhti–kesäkuu 2019 lyhyesti:

- Liikevaihto laski 6 % ja oli 103,8 milj. euroa (110,0). EUR/USD-valuuttakurssimuutokset paransivat liikevaihtoa 3,4 milj. eurolla.
- Liikevoitto laski 9 % ja oli 2,7 milj. euroa (2,9).
- Liiketoiminnan rahavirta oli 9,1 milj. euroa (10,8). Vertailukauden rahavirtaan vaikutti Yhdysvalloissa saatu 7,0 milj. euron veronpalautus.

Tammi–kesäkuu 2019 lyhyesti:

- Liikevaihto laski 1 % ja oli 213,6 milj. euroa (216,6). EUR/USD-valuuttakurssimuutokset paransivat liikevaihtoa 8,1 milj. eurolla.
- Liikevoitto kasvoi 26 % ja oli 5,6 milj. euroa (4,5).
- Liiketoiminnan rahavirta oli 6,7 milj. euroa (16,0). Liiketoiminnan rahavirta heikkeni lähinnä vertailukauden veronpalautusten sekä raportointikauden nettokäyttöpääoman sitoutumisen vuoksi.

Näkymät vuodelle 2019 muuttumattomat

Suominen toistaa 31.1.2019 julkistamansa arvion, jonka mukaan yhtiö odottaa konsernin liikevaihdon olevan vuonna 2019 tilikauden 2018 (431,1 milj. euroa) tasolla. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paraneva vuodesta 2018 (4,6 milj. euroa) ilman IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin soveltamisen positiivisia vaikutuksia.

Toimitusjohtaja Petri Helsky:

”Suomisen liikevaihto oli toisella neljänneksellä 103,8 milj. euroa. Myyntimäärät laskivat vertailukaudesta, mutta myyntihinnat paranivat johtuen siitä, että prioriteettimme on ollut kauppojen kannattavuus myyntivolyymin sijaan. Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen suhteessa euroon paransi liikevaihtoamme 3,4 milj. eurolla toisella neljänneksellä. Liikevoittomme laski ja oli 2,7 (2,9) milj. euroa.

Toinen vuosineljännes jatkui samalla tasolla ensimmäisen neljänneksen kanssa. Katsottaessa vuoden ensimmäistä puoliskoa, liikevaihtomme laski hieman, mutta liikevoittomme parani.

Jatkoimme systemaattista kehitystyötä uudella tuotantolinjallamme Bethunessa, Yhdysvalloissa toisella neljänneksellä. Suoritimme useita koeajoja ja asiakashyväksyntäajoja, jotka aiheuttivat joitakin lisäkustannuksia. Jatkamme Bethunen uuden tuotantolinjan kehittämistä osana normaalia liiketoimintaa.

Heinäkuun alusta alkaen uudet liiketoiminta-alueemme ovat Amerikat ja Eurooppa. Olen varma, että tämän uuden organisaation myötä pystymme olemaan tehokkaampia, fokusoidumpia ja ketterämpiä, mikä tukee työtämme Suomisen kannattavuuden parantamiseksi jatkossa. Liiketoiminta-alueiden uudelleenjärjestelyistä johtuen toisella neljänneksellä oli 0,4 milj. euroa uudelleenjärjestelykustannuksia.

Konserninlaajuinen tietojärjestelmäuudistus saatiin päätökseen, kun uudet järjestelmät otettiin onnistuneesti käyttöön Paulínian tehtaalla Brasiliassa sekä Bethunen tehtaalla Yhdysvalloissa toisella neljänneksellä. Nyt kaikki kahdeksan tehdastamme käyttävät uusia järjestelmiä, jonka johdosta meillä on mahdollisuus edelleen lisätä toiminnan tehokkuutta, tuottavuutta ja läpinäkyvyyttä.”

LIIKEVAIHTO

Huhti–kesäkuu 2019

Suomisen liikevaihto laski huhti–kesäkuussa 6 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta ja oli 103,8 milj. euroa (110,0). Yhdysvaltain dollarin vahvistumisen vaikutus liikevaihtoon oli 3,4 milj. euroa.

30.6.2019 saakka Suomisen liiketoiminta-alueet olivat Convenience ja Care. Convenience toimitti kuitukankaita rullatavarana erilaisiin pyyhintätuotteisiin. Care toimitti hygieniatuotteisiin sekä terveydenhuollon sovelluksiin käytettäviä kuitukankaita. Convenience-liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 96,1 milj. euroa (99,9) ja Care-liiketoiminta-alueen 7,7 milj. euroa (10,0).

1.7.2019 alkaen Suomisen liiketoiminta-alueet ovat Amerikat ja Eurooppa. Amerikat-liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 65,0 milj. euroa (66,9) ja Eurooppa-liiketoiminta-alueen 38,8 milj. euroa (43,1).

Tammi–kesäkuu 2019

Suomisen liikevaihto laski tammi–kesäkuussa 1 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta ja oli 213,6 milj. euroa (216,6). EUR/USD-valuuttakurssimuutokset paransivat liikevaihtoa 8,1 milj. euroa vertailukaudesta.

Convenience-liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 197,3 milj. euroa (197,4) ja Care-liiketoiminta-alueen 16,2 milj. euroa (19,1).

Amerikat-liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 133,3 milj. euroa (130,1) ja Eurooppa-liiketoiminta-alueen 80,3 milj. euroa (86,5).

Tammi-kesäkuussa 2019 lasten pyyhintätuotteisiin tarkoitettujen kuitukankaiden osuus liikevaihdosta nousi 41 %:iin (38 %) ja kodinhoidon pyyhkeiden osuus kasvoi 23 %:iin (20 %). Henkilökohtaisen hygienian pyyhkeisiin tarkoitettujen kuitukankaiden osuus laski 18 %:iin (23 %). Muiden sovellusten osuudet pysyivät suunnilleet vertailukauden tasolla, eli ammattikäytön pyyhkeiden osuus oli 9 % ja hygienia- ja terveydenhuollon sovelluksien osuus 9 %.

LIIKEVOITTO JA TULOS

Huhti–kesäkuu 2019

Liikevoitto heikkeni vertailukaudesta 9 % ja oli 2,7 milj. euroa (2,9). Liikevoittoa rasittivat poikkeuksellisen suuret luottotappiovaraukset. Yhdysvaltain dollarin kurssimuutosten vaikutus liikevoittoon oli vähäinen. Liiketoiminta-alueiden uudelleenjärjestelyistä johtuen toisella neljänneksellä oli 0,4 milj. euroa uudelleenjärjestelykustannuksia.

Voitto ennen tuloveroja oli 1,0 milj. euroa (2,4) ja raportointikauden voitto 0,4 milj. euroa (1,8).

Tammi–kesäkuu 2019

Liikevoitto kasvoi 26 % ja oli 5,6 milj. euroa (4,5). Yhdysvaltain dollarin kurssimuutosten vaikutus liikevoittoon oli vähäinen.

Voitto ennen tuloveroja oli 2,6 milj. euroa (2,1) ja raportointikauden voitto 1,5 milj. euroa (1,4).

RAHOITUS

Konsernin korolliset nettovelat nimellisarvoon olivat katsauskauden lopussa 86,5 milj. euroa (79,1). Velkaantumisaste oli 65,0 % (59,6 %) ja omavaraisuusaste 40,3 % (41,7 %).

Nettorahoituskulut olivat tammi–kesäkuussa -3,0 milj. euroa (-2,4) eli -1,4 % (-1,1%) liikevaihdosta. Valuuttakurssien vaihtelu pienensi rahoituskuluja 0,1 milj. eurolla (0,2). Vuokrasopimusvelkojen korkokulut kasvattivat nettorahoituskuluja 0,5 milj. eurolla.

Liiketoiminnan rahavirta oli huhti–kesäkuussa 9,1 milj. euroa (10,8) ja tammi-kesäkuussa 6,7 milj. euroa (16,0). Osakekohtainen liiketoiminnan rahavirta oli 0,12 euroa (0,28) ja vuosineljänneksellä 0,16 euroa (0,19). Käyttöpääomaa vapautui toisella vuosineljänneksellä 0,7 milj. euroa (-4,0 milj. euroa).

Liiketoiminnan rahavirta heikkeni vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähinnä käyttöpääoman muutoksesta johtuen (-9,8 milj. euroa, edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla -4,7 milj. euroa). Rahavirta ennen nettokäyttöpääoman muutosta, rahoituseriä ja tuloveroja parani 3,8 milj. eurolla edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuoden 2018 liiketoiminnan rahavirtaa paransivat Yhdysvalloissa saadut veronpalautukset.

INVESTOINNIT

Suomisen bruttoinvestoinnit olivat tammi–kesäkuussa 6,3 milj. euroa (6,7) ja ne liittyivät pääasiassa Green Bayn -tehtaalla Wisconsinissa, Yhdysvalloissa meneillään olevaan kasvuinvestointiin sekä konserninlaajuiseen tietojärjestelmäuudistukseen.

Kaikki Suomisen kahdeksan tehdasta ovat siirtyneet uusien tietojärjestelmien piiriin, kun uudet tietojärjestelmät otettiin toisella vuosineljänneksellä onnistuneesti käyttöön Paulínian tehtaalla Brasiliassa sekä Bethunen tehtaalla Yhdysvalloissa.

Muut investoinnit olivat pääosin ylläpitoinvestointeja. Katsauskauden poistot olivat 12,8 milj. euroa (10,1).

OSAKETIEDOT

Osakepääoma

Suominen Oyj:n kaupparekisteriin rekisteröityjen osakkeiden määrä 30.6.2019 oli 58 259 219 osaketta ja osakepääoma oli 11 860 056,00 euroa.

Vaihto ja kurssi

Suomisen osakkeiden vaihto Nasdaq Helsingissä 1.1.–30.6.2019 oli 2 775 156 osaketta eli 4,8 % osakkeiden keskimääräisestä määrästä ilman omia osakkeita. Osakkeen ylin kurssi oli 2,70 euroa, alin 2,04 euroa ja kaupankäyntivolyymilla painotettu keskikurssi 2,41 euroa. Katsauskauden päätöskurssi oli 2,36 euroa. Yhtiön osakekannan markkina-arvo ilman omia osakkeita 30.6.2019 oli 135,8 milj. euroa.

Omat osakkeet

Suominen Oyj:n hallussa oli 729 351 omaa osaketta 30.6.2019.

Yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti katsauskauden aikana luovutettiin yhteensä 33 619 osaketta hallituksen jäsenille osakkeina suoritettavana osuutena vuosipalkkioista.

Hallituksen palkkioiden osakkeina maksettava osuus

Suomisen 19.3.2019 pidetty yhtiökokous päätti pitää hallituksen jäsenten palkkiot ennallaan. Vuosipalkkioista 60 % maksetaan rahana ja 40 % maksetaan Suominen Oyj:n osakkeina.

Vuosipalkkioista osakkeina luovutettava osakemäärä määritetään Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämässä pörssikaupankäynnissä määräytyneen osakkeen arvon perusteella seuraavasti: osakkeen arvona käytetään osakkeen kaupankäyntimäärillä painotettua keskikurssia Suominen Oyj:n tammi–maaliskuun 2019 osavuosikatsauksen julkaisupäivää seuraavan kuukauden ajalla. Osakkeet luovutettiin hallituksen päätöksellä yhtiön hallussa olevista omista osakkeista 31.5.2019.

Johdon ja avainhenkilöiden osakeperusteiset kannustinjärjestelmät

Suomisen johto ja avainhenkilöt kuuluvat yhtiön osakeperusteiseen kannustinjärjestelmään. Aikaisempia osakeperusteisia kannustinjärjestelmiä on kuvattu tarkemmin Suominen Oyj:n tilinpäätöksessä sekä palkka- ja palkkioselvityksessä tilikaudelta 2018, joka on saatavana yhtiön verkkosivuilta osoitteessa www.suominen.fi

Osakeperusteinen kannustinjärjestelmä 2019-2021

Suominen Oyj:n hallitus päätti 30.1.2019 uudesta johdon ja avainhenkilöiden osakeperusteisesta kannustinjärjestelmästä. Uuden kannustinjärjestelmän tavoitteena on yhdistää osakkeenomistajien sekä johdon ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon lisäämiseksi pitkällä aikavälillä, sitouttaa osallistujat yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen, yhtiön osakkeiden ansaitsemiseen ja kerryttämiseen perustuva palkkiojärjestelmä. Uusi kannustinjärjestelmä on jatkoa Suomisen hallituksen joulukuussa 2017 hyväksymälle palkkiojärjestelmälle.

Uudessa osakepalkkiojärjestelmässä on yksi kolmivuotinen ansaintajakso, kalenterivuodet 2019–2021. Yhtiön hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja kullekin kriteerille asetettavat tavoitteet ansaintajakson alussa. Osakepalkkiojärjestelmän piirissä on noin 20 henkilöä.

Kannustinjärjestelmästä mahdollisesti maksettavat palkkiot vuosina 2019–2021 perustuvat osakkeen suhteelliseen kokonaistuottoon (Total Shareholder Return, TSR). Ansaintajaksolta 2019–2021 mahdollisesti maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään noin 729 000 Suominen Oyj:n osakkeen arvoa (sisältäen myös rahana maksettavan osuuden). Hallitus on oikeutettu leikkaamaan kannustinjärjestelmän mukaisia palkkioita, mikäli hallituksen Suominen Oyj:n osakkeen pörssikurssille asettamat raja-arvot täyttyvät.

Ansaintajakson 2019–2021 mahdolliset palkkiot maksetaan osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana vuonna 2022. Rahana maksettava osuus on tarkoitettu kattamaan palkkiosta aiheutuvat verot ja veroluonteiset maksut. Mikäli osallistujan työ- tai toimisuhde päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Konsernin johtoryhmän jäsenen on omistettava puolet järjestelmän perusteella saamastaan netto-osakemäärästä, kunnes hänen osakeomistuksensa vastaa yhteensä puolta hänen vuotuisesta bruttopalkastaan. Suominen Oyj:n toimitusjohtajan on omistettava puolet järjestelmistä saamastaan netto-osakemäärästä, kunnes hänen osakeomistuksensa vastaa yhteensä hänen yhden vuoden bruttovuosipalkkaansa. Tämä osakemäärä on omistettava niin kauan kuin osallistujan työ- tai toimisuhde konserniyhtiöön jatkuu.

Sitouttava lisäosakejärjestelmä 2019–2021

Suomisen hallitus päätti 4.6.2019 uudesta valikoiduille avainhenkilöille suunnatusta osakeperusteisesta kannustinjärjestelmästä. Tavoitteena on yhdenmukaistaa osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon kasvattamiseksi pitkällä aikavälillä, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen palkitsemisohjelma, joka perustuu yhtiön osakkeiden hankintaan, vastaanottamiseen ja kerryttämiseen.

Sitouttava lisäosakejärjestelmä on suunnattu valikoiduille Suominen-konsernin avainhenkilöille. Palkkion saamisen edellytyksenä on, että osallistuja hankkii yhtiön osakkeita hallituksen päättämän määrän.

Jos osallistujalle asetetut edellytykset ovat täyttyneet ja hänen työsuhteensa Suominen-konserniin kuuluvassa yhtiössä on voimassa palkkion maksuhetkellä, hän saa palkkiona lisäosakkeita.

Järjestelmässä on sitouttamisjaksoja, joiden pituudet hallitus päättää. Mahdollinen palkkio maksetaan sitouttamisjakson jälkeen, osittain osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuus on tarkoitettu kattamaan osanottajille palkkioista aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja.

Palkkioiden maksamisen edellytyksenä on, että osallistujan työ- tai toimisuhde on voimassa palkkion maksuhetkellä. Järjestelmästä vuosina 2019–2021 jaettavat palkkiot ovat yhteensä enintään 200 000 Suomisen osaketta, mukaan lukien myös rahana maksettava osuus.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS

Suominen Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 19.3.2019.

Yhtiökokous vahvisti yhtiön ja konsernin tilinpäätöksen tilikaudelta 2018 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Yhtiökokous päätti, hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikaudelta 2018 ei makseta osinkoa eikä sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta palauteta pääomaa ja että tilikauden voitto siirretään kertyneisiin voittovaroihin.

Yhtiökokous päätti pitää hallituksen jäsenten palkkiot ennallaan. Hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio on 60 000 euroa, hallituksen varapuheenjohtajan vuosipalkkio 37 500 euroa ja muiden hallituksen jäsenten vuosipalkkio 28 000 euroa. Lisäksi hallituksen jäsenille maksetaan kokouspalkkioita siten, että kullekin hallituksen jäsenelle maksetaan 500 euron kokouspalkkio kokouksesta, joka pidetään hallituksen jäsenen kotimaassa ja 1 000 euron kokouspalkkio kokouksesta, joka pidetään muualla kuin hallituksen jäsenen kotimaassa. Hallituksen jäsenten vuosipalkkioista 60 % maksetaan rahana ja 40 % Suominen Oyj:n osakkeina. Kulukorvaukset maksetaan yhtiön voimassa olevan matkustussäännön mukaisesti.

Yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin kuusi (6). Jan Johansson valittiin uudelleen hallituksen puheenjohtajaksi ja Andreas Ahlström, Risto Anttonen, Hannu Kasurinen ja Laura Raitio valittiin uudelleen hallituksen jäseniksi. Hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin Sari Pajari.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin yhtiöjärjestyksen mukaiseksi kaudeksi uudelleen tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy:n. Ernst & Young Oy nimitti päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Toni Halosen.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta sekä osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien optio- ja muiden erityisten oikeuksien antamisesta. Valtuutuksen ehdot on kuvattu jäljempänä tässä puolivuosikatsauksessa.

Suominen julkaisi pörssitiedotteen 19.3.2019 koskien yhtiökokouksen päätöksiä ja hallituksen järjestäytymiskokousta. Pörssitiedote ja hallituksen jäsenten esittelyt löytyvät yhtiön verkkosivuilta www.suominen.fi.

Hallituksen valtuutukset

Hallituksella on 19.3.2019 pidetyn yhtiökokouksen antama valtuutus päättää enintään 400 000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta. Omat osakkeet hankitaan muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä. Osakkeet hankitaan ja maksetaan Nasdaq Helsinki Oy:n ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen mukaisesti. Osakkeita hankitaan käytettäväksi yhtiön osakepohjaisiin kannustinjärjestelmiin, hallituksen jäsenyyspalkkioiden maksamiseksi, vastikkeena liiketoimintaan liittyvissä hankinnoissa tai yhtiöllä pidettäväksi, muutoin luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Hallitus päättää muista omien osakkeiden hankkimiseen liittyvistä ehdoista. Valtuutus on voimassa 30.6.2020 saakka ja se kumoaa kaikki aiemmat omien osakkeiden hankintavaltuutukset.

Hallituksella on 19.3.2019 pidetyn yhtiökokouksen antama valtuutus päättää uusien osakkeiden hankkimisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien optio ja muiden erityisten oikeuksien antamista. Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiöllä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita; tai osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen suunnatulla osakeannilla, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, kuten esimerkiksi osakkeiden käyttäminen vastikkeena mahdollisissa yrityshankinnoissa tai muissa yhtiön liiketoimintaan kuuluvissa järjestelyissä, investointien rahoittaminen, osakkeiden käyttäminen osana yhtiön kannustinjärjestelmää tai osakkeiden käyttäminen hallituksen jäsenten palkkioiden osakeosuuden suorittamiseksi. Uudet osakkeet voidaan antaa myös maksuttomana osakeantina yhtiölle itselleen. Uusia osakkeita voidaan antaa ja/tai yhtiön tai sen konserniyhtiön hallussa olevia yhtiön omia osakkeita voidaan luovuttaa yhteensä enintään 5 000 000 kappaletta.

Hallitus voi antaa osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettuja optio- ja muita erityisiä oikeuksia, jotka oikeuttavat maksua vastaan saamaan uusia osakkeita tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita. Oikeus voidaan antaa myös yhtiön velkojalle siten, että oikeuteen liittyy ehto velkojan saatavan käyttämisestä osakkeen merkintähinnan kuittaamiseen (vaihtovelkakirjalaina). Osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettuja optio- ja muita erityisiä oikeuksia ei kuitenkaan anneta osana yhtiön palkitsemisjärjestelmää.

Yhtiön antamien optio- ja muiden erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 5 000 000 kappaletta, joka sisältyy yllämainittuun enimmäismäärään.

Valtuutukset kumoavat kaikki aikaisemmat osakeantia sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset. Hallitus päättää kaikista muista valtuutuksiin liittyvistä seikoista. Valtuutukset ovat voimassa 30.6.2020 saakka.

Suominen tiedotti 29.5.2019 hallituksen jäsenten osakkeina suoritettavasta vuosipalkkiosta. Yhtiön hallussa olevista omista osakkeista luovutettiin yhteensä 33 619 osaketta. Tämä jälkeen valtuutuksen enimmäismäärä on yhteensä 4 966 381 osaketta.

ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9. LUVUN 5 § MUKAISET ILMOITUKSET

Suominen Oyj ei vastaanottanut katsauskaudella Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5 § mukaisia ilmoituksia.

MUUTOKSIA JOHTORYHMÄSSÄ

Suominen tiedotti 24.4.2019 uudesta organisaatiosta ja muutoksista johtoryhmässä. Toni Tamminen (TkT, KTM) nimitetiin talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 30.7.2019 alkaen. Aikaisemmin tiedotetun mukaisesti Suomisen aikaisemman talousjohtajan Tapio Engströmin viimeinen päivä Suomisella oli 3.5. ja Sirpa Koskinen, VP, Group Controller toimi väliaikaisena talousjohtajana Toni Tammisen aloittamiseen saakka.

Samalla tiedotettiin useista muutoksista Suomisen johtoryhmän jäsenten vastuualueisiin: Ernesto Levy nimitettiin Amerikat-liiketoiminta-alueen johtajaksi, aikaisemmin hän oli Convenience-liiketoiminta-alueen johtaja. Markku Koivisto nimitettiin Eurooppa-liiketoiminta-alueen väliaikaiseksi johtajaksi, hän jatkaa myös roolissaan teknologiajohtajana. Lynda Kelly nimitettiin liiketoiminnan kehittämisestä vastaavaksi johtajaksi, aikaisemmin hän oli Care-liiketoiminta-alueen johtaja. Operational Excellence -organisaation johtaja Larry Kinn jäi eläkkeelle heinäkuussa. Samanaikaisesti yhtiö tiedotti lopettavansa laajennetun johtoryhmän.

Suominen tiedotti 20.5.2019, että henkilöstöjohtaja Hannu Sivula jättää yhtiön.

Suominen tiedotti 22.5.2019, että Klaus Korhonen (OTK) nimitettiin henkilöstö- ja lakiasiainjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa yhtiössä 19.8.2019.

LIIKETOIMINNAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Poliittisen tilanteen kehittyminen globaalisti ja muutokset kuluttajien mieltymyksissä voivat vaikuttaa kielteisesti Suomiseen. Esimerkiksi poliittinen, vapaata kaupankäyntiä globaalisti rajoittava päätös voi vaikuttaa merkittävästi joidenkin raaka-aineiden saatavuuteen ja hintaan, mikä puolestaan vaikuttaisi Suomisen liiketoimintaan ja kannattavuuteen. Suomisen liiketoiminta on maantieteellisesti hajautunutta ja sen asiakkaat edustavat monipuolisesti eri toimialoja, mikä osittain suojaa yhtiötä näiltä riskeiltä.

Suomisen tuotteiden kysyntä riippuu kuluttajien mieltymysten kehittymisestä. Aiemmin muutokset kuluttajien mieltymyksissä globaalilla tasolla ovat vaikuttaneet enimmäkseen Suomiseen positiivisesti, sillä ne ovat kasvattaneet kuitukankaista valmistettujen tuotteiden kysyntää. Kuitenkin tietyt tekijät, mukaan lukien kuluttajien suhtautuminen edes osittain öljypohjaisista raaka-aineista valmistettuihin tuotteisiin, tai kuluttajien käsitys kertakäyttöisten tuotteiden vastuullisuudesta yleisellä tasolla, voivat muuttaa nopeasti kuluttajien mieltymyksiä ja ostokäyttäytymistä. Suominen seuraa kuluttajatrendejä proaktiivisesti ja kehittää niiden mukaan tuotevalikoimaansa. Yhtiöllä on ollut valikoimassaan biohajoavia, kokonaan kasvipohjaisista raaka-aineista valmistettuja kuitukankaita jo yli 10 vuoden ajan. Suominen käy myös vuoropuhelua EU:n lainsäätäjien kanssa ns. kertakäyttöisten muovien käytön vähentämiseen tähtäävästä direktiiviehdotuksesta.

Arvio Suomisen liikevaihdon kehityksestä perustuu osaksi asiakkaiden yhtiölle antamiin ennusteisiin ja toimitussuunnitelmiin. Ennusteiden ja suunnitelmien muutokset markkinatilanteen muutosten tai asiakkaiden varastomuutosten johdosta voivat vaikuttaa Suomisen liikevaihtoon.

Suomisen asiakaskunta on varsin keskittynyt, mikä lisää asiakaskohtaista riskiä. Asiakaskeskittyneisyys voi vaikuttaa Suomisen tulokseen, jos asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu kulutuksen muutosten seurauksena tai jos myynnissä tapahtuu menetyksiä. Kymmenen suurimman asiakkaan osuus konsernin liikevaihdosta oli 65 % (63 %) vuonna 2018. Suurimpien asiakkaiden kohdalla pyritään pitkäaikaisiin sopimuksiin. Asiakassuhteet ovat voimassa useiden vuosien ajan. Asiakkaisiin liittyvää luottoriskiä hallitaan hallituksen hyväksymän riskipolitiikan mukaisesti. Asiakkaille vahvistetaan luottorajat luottokelpoisuustietoihin ja liikesuhteeseen perustuen.

Yhdysvaltojen suuri painoarvo Suomisen liiketoiminnassa lisää Yhdysvaltain dollariin liittyvän valuuttariskin merkitystä konsernin kokonaisvaluuttariskipositiossa. Suominen suojaa tätä valuuttapositiota suojauspolitiikkansa mukaisesti.

Etelä-Amerikan markkinoille tyypilliset riskit, kuten voimakkaat muutokset toimintaympäristössä ja valuuttakursseissa, voivat vaikuttaa Suomisen toimintaan Brasiliassa.

Suominen ostaa merkittäviä määriä sellu- ja öljypohjaisia raaka-aineita vuosittain. Raaka-aineet ovat toiminnan suurin kustannuserä. Raaka-aineiden nopeat hinnanvaihtelut maailmanmarkkinoilla vaikuttavat Suomisen kannattavuuteen. Suomisen tulokseen raaka-aineiden hintojen muutokset vaikuttavat nopeasti, koska varastot vastaavat 2–4 viikon kulutusta ja raaka-aineiden hintamuutokset siirtyvät sopimuspohjaisiin myyntihintoihin arvioilta 2–5 kuukauden viiveellä.

Suomisen pääraaka-aineiden pitkälliset toimituskatkokset voisivat aiheuttaa tuotannon keskeytyksiä ja vaikuttaisivat näin häiritsevästi yhtiön liiketoimintaan. Suominen ostaa pääosan raaka-aineistaan useammilta suurilta kansainvälisiltä raaka-ainetoimittajilta, ja siksi merkittävät toimituskatkokset ovat epätodennäköisiä suurimmassa osassa Suomisen tuotteita.

Suomisella on lukuisia alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä kilpailijoita sen eri tuoteryhmissä. Joissakin tuoteryhmissä on tällä hetkellä ylitarjontaa Suomisen molemmilla päämarkkina-alueilla. Uuden teknologian tuotteet ja tuonti halpojen valmistuskustannusten maista saattavat vähentää Suomisen tuotteiden kilpailukykyä. Mikäli Suominen ei pysty kilpailemaan houkuttelevalla tuotetarjonnalla, se voi menettää markkinaosuuttaan. Kilpailu voi johtaa lisääntyneeseen hintapaineeseen, joka kohdistuu yhtiön tuotteisiin.

Suominen on tunnistanut myös muita liiketoimintaansa liittyviä riskejä ja epävarmuustekijöitä, kuten esimerkiksi tuotantoteknologioihin, tuotevastuuseen, investointeihin sekä rahoitukseen liittyvät riskit. Näitä riskejä on kuvattu tarkemmin tammi–maaliskuun 2019 osavuosikatsauksessa sekä tilinpäätöksessä 2018.

TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Suomisen valmistamia kuitukankaita käytetään pääosin kuluttajille suunnatuissa päivittäistavaroissa, kuten erilaisissa kosteuspyyhkeissä, hygieniatuotteissa ja terveydenhuollon tuotteissa. Näillä Suomisen kohdemarkkinoilla yleinen taloudellinen tilanne sääntelee kulutuskysynnän kehitystä, vaikka päivittäistavaroiden kysyntä ei ole luonteeltaan kovin syklistä. Suomisen suurimmat markkina-alueet ovat Pohjois-Amerikka ja Eurooppa. Lisäksi yhtiö toimii Etelä-Amerikan markkinoilla. Kuitukankaiden kysynnän kasvu on tyypillisesti ylittänyt bruttokansantuotteen kasvun muutamalla prosenttiyksiköllä.

TIEDOTUSTILAISUUS

Suomisen toimitusjohtaja Petri Helsky ja talousjohtaja Toni Tamminen esittelevät Suomisen puolivuosikatsauksen analyytikoille, sijoittajille ja medialle suomenkielisessä tiedotustilaisuudessa Helsingissä tänään 7.8.2019 klo 15.00. Tilaisuus pidetään Suomisen pääkonttorilla, Ultimes Business Garden, Karvaamokuja 2 B, Helsinki. Esitysaineisto julkaistaan tilaisuuden jälkeen Suomisen verkkosivuilla www.suominen.fi.

SEURAAVA TALOUDELLINEN KATSAUS

Suominen Oyj julkaisee tammi–syyskuun 2019 osavuosikatsauksensa tiistaina 22.10.2019 noin klo 15.00.

SUOMINEN-KONSERNI 1.1.–30.6.2019

Tässä puolivuosikatsauksessa esitettävät luvut on pääosin esitetty tuhansina euroina. Pyöristyseroista johtuen taulukoiden luvut eivät yhteenlaskettuina välttämättä täsmää taulukoiden loppusummiin.

Tässä puolivuosikatsauksessa esitettävät tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Tämä puolivuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Vuoden 2019 alussa Suominen otti käyttöön uusia IFRS-standardeja sekä niiden tulkintoja. Muilta osin osavuosikatsauksessa käytetyt laatimisperiaatteet ovat samat kuin konsernitilinpäätöksessä vuodelta 2018

Ne uudet standardit ja tulkinnat, joilla on merkittävä vaikutus Suomisen konsernitilinpäätökseen, on esitetty Suomisen tammi–maaliskuun 2019 osavuosikatsauksessa. Muilla uusilla tai uudistetuilla standardeilla tai tulkinnoilla, jotka tulivat voimaan 1.1.2019, ei ole merkittävää vaikutusta Suomisen konsernitilinpäätökseen. Myös laatimisperiaatteiden muutosten vaikutukset Suomisen avaavaan taseeseen on esitetty Suomisen tammi–maaliskuun 2019 osavuosikatsauksessa.

TASE

5 864

3 630

4 118

Kauden verotettavaan tuloon perustuvat verosaamiset

965

672

974

24 480

Lyhytaikaiset varat yhteensä

145 952

139 984

146 545

Varat yhteensä

Oma pääoma ja velat

Oma pääoma

Osakepääoma

Ylikurssirahasto

24 681

Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto

81 269

Kurssierot

284

-2 555

14 865

17 241

13 237

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Velat

Muut lyhytaikaiset korolliset velat

10 000

5 000

Kauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat

317

321

121

Ostovelat ja muut lyhytaikaiset velat

65 540

63 352

75 386

Lyhytaikaiset velat yhteensä

89 450

73 780

98 936

Velat yhteensä

197 230

185 397

207 003

Oma pääoma ja velat yhteensä

TULOSLASKELMA

375

1 813

-1 720

Muut laajan tuloksen erät:

Erät, jotka siirretään myöhemmin tulosvaikutteisiksi

Kurssierot

-1 223

4 210

1 015

2 936

Muihin laajan tuloksen eriin liittyvät tuloverot

130

-530

-62

-275

-454

-1 093

3 680

2 482

Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi

Etuuspohjaisten järjestelyiden uudelleen määrittämisestä johtuvat erät

-41

Muihin laajan tuloksen eriin liittyvät tuloverot

11

-29

Muut laajan tuloksen erät yhteensä

-1 093

15 952

32 148

Investointien rahavirta

Investoinnit aineellisiin käyttöomaisuushyödykkeisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-6 581

-7 146

-15 039

Investointien rahavirta myydyistä liiketoiminnoista

198

Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden ja aineettomien hyödykkeiden myynnit

4

2,1

1,1

Nettorahoituskulut, osuus liikevaihdosta, %

Voitto ennen tuloveroja, osuus liikevaihdosta, %

0,9

Osakekohtainen tulos, euroa, laimentamaton

Osakekohtainen tulos, euroa, laimennettu

Osakekohtainen oma pääoma, euroa

Osakkeiden lukumäärä katsauskauden lopussa, ilman omia osakkeita

Osakekurssi raportointikauden lopussa, euroa

Alin osakekurssi raportointikaudella, euroa

Ylin osakekurssi raportointikaudella, euroa

Kaupankäyntivolyymilla painotettu keskikurssi, euroa

Osakekannan markkina-arvo, milj. euroa

Vaihdettujen osakkeiden lukumäärä

Vaihdettujen osakkeiden lukumäärä, % keskimääräisestä osakemäärästä

4,8

6,3

*    Edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Korolliset nettovelat, 1 000 euroa

Pitkäaikaiset korolliset velat, nimellisarvo

96 827

100 846

97 706

Lyhytaikaiset korolliset velat, nimellisarvo

23 607

10 106

23 472

Korolliset saamiset ja rahavarat

-33 895

-31 889

-35 122

86 055

TUNNUSLUKUJEN JA VAIHTOEHTOISTEN TUNNUSLUKUJEN LASKENTA

Osakekohtaiset tunnusluvut ovat joko IFRS-tunnuslukuja (osakekohtainen tulos), valtiovarainministeriön asetuksen edellyttämiä tunnuslukuja tai vaihtoehtoisia tunnuslukuja (osakekohtainen liiketoiminnan rahavirta).

Osa Suomisen esittämistä muista tunnusluvuista on vaihtoehtoisia tunnuslukuja. Vaihtoehtoinen tunnusluku on taloudellinen tunnusluku, joka on muu kuin IFRS-normistossa määritelty tai nimetty taloudellinen tunnusluku. Suomisen käsityksen mukaan vaihtoehtoisten tunnuslukujen käyttö antaa esimerkiksi sijoittajille hyödylllistä tietoa konsernin taloudellisesta toiminnasta ja tilasta ja helpottaa raportointikausien välistä vertailua.

Konsernitilinpäätöksen ja osakekohtaisten tunnuslukujen komponenttien välinen yhteys on esitetty vuoden 2018 konsernitilinpäätöksessä. Konsernitilinpäätöksen ja vaihtoehtoisten tunnuslukujen komponenttien välinen yhteys on esitetty Suomisen vuoden 2018 vuosikertomuksessa.

Osakekohtaisten tunnuslukujen laskenta

Osakekohtainen tulos

Laimentamaton osakekohtainen tulos (EPS)

Keskimääräinen osakeantioikaistu osakemäärä ilman omia osakkeita

Laimennettu osakekohtainen tulos (EPS)

Keskimääräinen laimennettu osakeantioikaistu osakemäärä ilman omia osakkeita

Keskimääräinen osakeantioikaistu osakemäärä ilman omia osakkeita

Keskimääräinen laimennettu osakeantioikaistu osakemäärä ilman omia osakkeita

Osakekohtainen tulos

euroa

Laimentamaton

Laimennettu

Osakekohtainen liiketoiminnan rahavirta

Liiketoiminnan rahavirta, tuhatta euroa

6 739

15 952

32 148

Osakekohtainen oma pääoma

31.12.2018

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä, tuhatta euroa

Osakekohtainen oma pääoma, euroa

Osakekannan markkina-arvo

=

Osakkeiden lukumäärä raportointikauden lopussa ilman omia osakkeita x raportointikauden viimeinen pörssikurssi

31.12.2018

Osakkeiden lukumäärä raportointikauden lopussa ilman omia osakkeita

Raportointikauden viimeinen pörssikurssi, euroa

Osakekannan markkina-arvo, milj. euroa

Osakkeiden vaihto

=

Kauden aikana vaihdettujen osakkeiden lukumäärän suhteellinen osuus keskimääräisestä osakemäärästä ilman omia osakkeita

Vaihdettujen osakkeiden lukumäärä raportointikaudella

Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä ilman omia osakkeita

Osakkeiden vaihto, %

4,8

6,3

Tunnuslukujen ja vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskenta

Liikevoitto ja vertailukelpoinen liikevoitto

Liikevoitto (EBIT)

Voitto ennen tuloveroja + nettorahoituskulut

Vertailukelpoinen likevoitto (EBIT)

=

Voitto ennen tuloveroja + nettorahoituskulut oikaistuna tuloksen vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä

Eri raportointikausien tuloksen vertailukelpoisuuden parantamiseksi Suominen esittää vaihtoehtoisena tunnuslukuna vertailukelpoisen liikevoiton. Liikevoittoa oikaistaan merkittävillä liiketapahtumilla, joiden katsotaan vaikeuttavan eri raportointikausien välistä vertailua. Tällaisia eriä ovat muun muassa arvonalentumistappiot tai niiden peruutukset, merkittävät omaisuuserien luovutusvoitot ja -tappiot sekä uudelleenjärjestelykulut. Vuosina 2019 ja 2018 Suomisella ei ollut tuloksen vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.

Käyttökate (EBITDA)

6 677

13 580

Korolliset nettovelat

Suominen katsoo, että korollisten velkojen ilmoittaminen paitsi jaksotettuun hankintamenoon, myös nimellisarvostaan, antaa sijoittajille hyödyllistä lisätietoa Suominen velkaantumisesta.

Korolliset velat nimellisarvoon − korolliset saamiset − rahavarat

121 178

Oman pääoman tuotto (ROE), %

Raportointikauden voitto (rullaava 12 kuukautta) x 100

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä (vuosineljännesten keskiarvo)

31.12.2018

Raportointikauden voitto (rullaava 12 kuukautta)

-1 660

9 562

-1 720

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 30.6.2018 / 30.6.2017 / 31.12.2017

134 074

136 794

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 30.9.2018 /  30.9.2017 / 31.3.2018

130 981

132 564

126 866

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 31.12.2018 / 31.12.2017 / 30.6.2018

132 631

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 31.3.2019 / 31.3.2018 / 30.9.2018

133 776

126 866

130 981

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä 30.6.2019 / 30.6.2018 / 31.12.2018

Keskiarvo

132 216

132 586

131 557

Oman pääoman tuotto (ROE), %

7,2

Sijoitettu pääoma

=

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä + korolliset velat

Sijoitettu pääoma

249 752

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %

Liikevoitto + rahoitustuotot (rullaava 12 kuukautta) x 100

Sijoitettu pääoma, vuosineljännesten keskiarvo

31.12.2018

Liikevoitto (rullaava 12 kuukautta)

5 744

8 817

4 594

Rahoitustuotot (rullaava 12 kuukautta)

829

0,9

2,2

LÄHIPIIRITIEDOT

Suomisen lähipiiriin kuuluvat hallitus, toimitusjohtaja ja johtoryhmän jäsenet sekä heidän perheenjäsenensä ja määräysvaltayhtiönsä. Myös osakkeenomistajat, jolla on osakeomistuksen kautta huomattava vaikutusvalta Suomisessa, kuuluvat lähipiiriin. Suomisella ei ole osakkuusyhtiöitä.

Liiketoimissaan lähipiiriin kuuluvien kanssa Suominen noudattaa samoja kaupallisia ehtoja kuin liiketoimissaan ulkopuolisten osapuolten kanssa.

Suominen Oyj:n 19.3.2019 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiosta 40 % suoritetaan Suominen Oyj:n osakkeina. Hallituksen jäsenille vuodelta 2019 osakkeina suoritetun palkkio-osuuden määrä oli yhteensä 33 619 osaketta. Osakkeet luovutettiin 31.5.2019 ja niiden luovutusarvo oli yhteensä 83 796 euroa eli noin 2,49 euroa osakkeelta.

Muut palkat lähipiirille ilman osakeperusteisia maksuja olivat katsauskaudella 1 167 tuhatta euroa, pakolliset eläkemaksut 142 tuhatta euroa, vapaaehtoiset eläkemaksut 20 tuhatta euroa ja osakeperusteisten kannustinjärjestelmien perustella jaksotettu kulu 85 tuhatta euroa.

AINEELLISTEN KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEIDEN, AINEETTOMIEN HYÖDYKKEIDEN JA KÄYTTÖOIKEUSOMAISUUSERIEN MUUTOKSET

Kirjanpitoarvo kauden alussa

Kirjanpitoarvo kauden lopussa

15 891

16 797

Aineettomat hyödykkeet on esitetty ilman liikearvoa.

KOROLLISTEN VELKOJEN MUUTOS

1-12/2018

Korolliset velat yhteensä kauden alussa

110 472

Lyhytaikaiset lainat kauden alussa

23 429

15 118

Lyhytaikaisten lainojen takaisinmaksu, rahavirtavaikutteiset

-6 394

-5 058

-15 118

Lyhytaikaisten lainojen nostot, rahavirtavaikutteiset

5 000

Lyhytaikaisten lainojen lisäykset, ei vaikutusta rahavirtaan (*

148

2 664

Lyhytaikaisten lainojen vähennykset, ei vaikutusta rahavirtaan

-20

Siirrot pitkäaikaisista lainoista

1 393

46

15 749

Joukkovelkakirjalainojen jaksotus jaksotettuun hankintamenoon, ei vaikutusta rahavirtaan

29

16

Kurssiero, ei vaikutusta rahavirtaan

8

Lyhytaikaiset lainat kauden lopussa

23 592

10 106

23 429

Pitkäaikaiset lainat kauden alussa

162

Pitkäaikaisten lainojen lisäykset, ei vaikutusta rahavirtaan (*

570

12 622

Pitkäaikaisten lainojen vähennykset, ei vaikutusta rahavirtaan

-84

Siirrot lyhytaikaisiin lainoihin

-1 393

-46

-78

Kurssiero, ei vaikutusta rahavirtaan

28

Lyhytaikaiset lainat kauden lopussa

116

Pitkäaikaiset joukkovelkakirjalainat kauden alussa

95 192

539

544

1 093

Siirto lyhytaikaisiin velkoihin

-15 671

Pitkäaikaiset joukkovelkakirjalainat kauden lopussa

95 736

80 615

Korolliset velat yhteensä kauden lopussa

116 749

(* 2018 vuokrasopimusvelkojen kirjaaminen taseeseen IFRS 16:n soveltamisen yhteydessä.

VASTUUSITOUMUKSET

1 000 euroa

Muut vastuut

Vuokravastuut

298

15 876

525

Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden hankintaa koskevat sopimukselliset sitoumukset

892

-37

1 397

RAHOITUSVAROJEN LUOKITTELU

a. Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat varat

b. Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvarat

c. Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat rahoitusvarat

d. Kirjanpitoarvo

4 373

89 693

94 496

Suominen on käyttänyt vuonna 2019 samoja käyvän arvon määrittämisperiaatteita kuin konsernitilinpäätöksessään 2018.

RAHOITUSVELAT

15 687

16 156

15 730

Pitkäaikaisten rahoituslaitoslainojen seuraavan vuoden lyhennykset ja lyhytaikaiset velat

Vuokrasopimusvelat

Taso 1

Taso 2

Taso 3

Käypään arvoon arvostetut varat ja velat

Valuuttatermiinit, saamiset

4 794

Käypään arvoon arvostetut johdannaiset

Valuuttatermiinit, velat

-12

Suominen on käyttänyt vuonna 2019 samoja käypien arvojen luokitteluperusteita kuin konsernitilinpäätöksessään 2018.

Tasojen välillä ei ole tapahtunut muutoksia katsauskaudella.

AIKAISEMMIN JULKISTETTUJEN LUKUJEN OIKAISUT

Aikaisemmin julkistettujen lukujen oikaisut on esitetty Suomisen tammi–maaliskuun 2019 osavuosikatsauksessa.

SUOMINEN OYJ

Lisätietoja antavat:
Toimitusjohtaja Petri Helsky, puh. 010 214 3080
Talousjohtaja Toni Tamminen, puh. 010 214 3051

Suominen lyhyesti

Suominen valmistaa kuitukankaita rullatavarana pyyhintä- ja hygieniatuotteisiin sekä terveydenhuollon sovelluksiin. Suomisen kuitukankaista valmistetut lopputuotteet – esimerkiksi kosteuspyyhkeet, terveyssiteet ja haavataitokset – luovat lisäarvoa kuluttajien ja ammattilaisten käytössä eri puolilla maailmaa. Suominen on pyyhintään tarkoitettujen kuitukankaiden globaali markkinajohtaja ja sillä on lähes 700 työntekijää Euroopassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Suomisen liikevaihto vuonna 2018 oli 431,1 milj. euroa. Suomisen osake (SUY1V) noteerataan Nasdaq Helsingissä keskisuurten yhtiöiden listalla. Lue lisää: www.suominen.fi.

Jakelu:
www.suominen.fi