Suominen laajentaa tarjontaansa ja palvelee kasvavia markkinoita Bethunen investoinnillaan

Suominen Oyj   Lehdistötiedote   3.5.2016 klo 16.00

Johtava kuitukangasvalmistaja Suominen julkistaa lisätietoja kasvuinvestoinnistaan Bethunessa, Yhdysvalloissa. Ensimmäiset tiedot investoinnista uuteen märkärainausteknologiaa hyödyntävään tuotantolinjaan julkistettiin vuonna 2015.

Uudella tuotantolinjalla valmistetaan kuitukankaita useisiin eri käyttökohteisiin: kotitalouspyyhkeisiin, ammattikäyttöön tarkoitettuihin pyyhkeisiin, terveydenhuollon tuotteisiin, wc:stä huuhdeltaviin pyyhkeisiin ja henkilökohtaisen hygienian tuotteisiin.

“Ei ole sattumaa, että Suominen investoi näihin tarkoin valittuihin markkinasegmentteihin. Ne ovat kasvavia markkinoita ja me tiedämme, millaisia tarpeita markkinoilla on näissä käyttökohteissa”, kertoo Suomisen markkinointi- ja tuotehallintajohtaja Saara Söderberg.

Uusi tuotetarjonta ulottuu kokonaan selluloosakuiduista valmistetuista kuitukankaista pelkästään tekokuituja sisältäviin kuitukankaisiin ja vahvistettuihin komposiittituotteisiin. Tuotteita on saatavana laajasti erilaisissa grammapainoissa ja niiden ominaisuudet voivat olla mitä tahansa vedessä hajoavan ja erittäin kestävän väliltä.

Asennusten valmistuttua tuotantolinja hyödyntää uusinta teknologiaa rainan muodostuksessa ja vesineulauksessa. Lisäksi Suomisen tarjonta tuotteiden viimeistelyssä laajenee, sillä kuitukankaisiin voidaan lisätä erilaisia kemikaaleja, esimerkiksi värejä.

Suomisen investointi nostaa märkärainausteknologian täysin uudelle tasolle toimialalla. Investointi tuo markkinoille uudenlaisia kuitukankaita ja tarjoaa näin Suomisen asiakkaille ainutlaatuisia etuja. Kyseessä on avainhanke Suomisen kasvustrategiassa, sillä se mahdollistaa korkeamman lisäarvon tuotteiden osuuden kasvattamisen Suomisen tuotevalikoimassa.

Uusi tuotantolinja räätälöidään Suomisen tarpeisiin yhtiön ainutlaatuisen teknologiaosaamisen pohjalta, mikä takaa ylivertaiset kyvykkyydet avaimet käteen -ratkaisuun verrattuna.

Hankkeen päätoimittaja ja integraattori on Andritz. Hankkeen arvo on kokonaisuudessaan noin 50 miljoonaa euroa ja tuotantolinja asennetaan vuoden 2016 jälkipuoliskolla.