Pirkka-kierrätysmuovikassi on kierrätyksen edelläkävijä

Ruokakesko on yhteistyössä Suominen Joustopakkaukset Oy:n kanssa kehittänyt Pirkka-kierrätysmuovikassin, jonka valmistuksessa käytetään Ruokakeskon keskusvarastoissa ja terminaaleissa kerättäviä kuljetussuojamuoveja. Omasta toiminnasta syntyvän muovijätteen kierrättäminen on merkittävä askel muovien hyötykäytön parantamiseksi Suomessa.
Uusi Pirkka-kierrätysmuovikassi valmistetaan 90-prosenttisesti kierrätysmuovista. Tästä materiaalista 30 prosenttia saadaan Ruokakeskon tavarakuljetuksissa käytettävistä kuljetussuojamuoveista. Loppuosa kassin kierrätysraaka-aineesta saadaan Suominen Joustopakkausten tehtaiden uusiomateriaalista, jota syntyy muun muassa elintarvike- ja hygieniapakkausten sekä muovikassien valmistuksen yhteydessä.

"Uusi Pirkka-kierrätysmuovikassi on erinomainen esimerkki Ruokakeskon ja sen kumppaneiden vastuullisuustyöstä. Ruokakesko haluaa tarjota asiakkailleen ympäristöä vähemmän kuormittavia tuotevaihtoehtoja erityisesti Pirkka-tuotesarjassa. Pirkka-kierrätysmuovikassissa hyödynnetään noin kolmannes toiminnassamme syntyvästä muovijätteestä. Tulemme jatkamaan muovijätteiden hyödyntämisen osalta kehitystyötä, jotta tulevaisuudessa vieläkin suurempi osa voidaan kierrättää ostoskassien ja muiden tuotteiden raaka-aineeksi", sanoo ympäristöpäällikkö Timo Jäske Ruokakeskosta.

Edistysaskel muovien hyötykäytössä "Muovi on erinomainen kierrätysmateriaali, sillä sen ominaisuudet eivät muutu uusioinnissa. Tämä takaa Pirkka-kassien laadukkuuden ja kestävyyden", sanoo myyntipäällikkö Tiina Pessi Suomiselta.

Lajitellut kuljetussuojakääreet noutaa Lassila & Tikanoja, joka vastaa kierrätettävän materiaalin logistiikasta ja prosessoi kääreistä raemuotoista muoviraaka-ainetta eli granulaattia. Raaka-aine-erä yksilöidään ja toimitetaan Suomiselle, joka valmistaa materiaalista Pirkka kierrätysmuovikasseja.

Ruokakesko ja Suominen Joustopakkaukset aloittivat kehitystyön kuljetussuojamuovien hyödyntämiseksi vuonna 2008. "Olemme työskennelleet kierrätysmateriaalien parissa jo pitkään ja toimme ensimmäiset kierrätysmuovikassit markkinoille 1990-luvun puolivälissä. Kuljetussuojamuovien hyödyntäminen kassien valmistuksessa on kuitenkin merkittävä edistysaskel muovien hyötykäytön parantamiseksi Suomessa", sanoo Tiina Pessi.

"Kuljetussuojamuovien käyttäminen kierrätysmuovikassien raaka-aineena on aitoa kierrätystä ja konkreettinen ympäristöteko, joka osaltaan auttaa kiristyvien kierrätysvelvoitteiden saavuttamisessa. Kierrätysmuovikassit osoittavat, että muoveja ja lähes kaikkia muitakin materiaaleja voidaan hyödyntää raaka-aineina teollisuudessa. Tällaisten ratkaisujen syntymisen edellytyksenä on usein eri yritysten välinen pitkäjänteinen yhteistyö", sanoo liiketoimintajohtaja Petri Salermo L&T:ltä.

Uudet Pirkka kierrätysmuovikassit ovat saatavilla K-ruokakaupoissa syyskuussa.