Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2008

SUOMISEN TULOS TAPPIOLLA, KASSAVIRTA POSITIIVINEN

Suominen Yhtymä Oyj:n liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 55,2 miljoonaa euroa (55,7). Liikevoitto oli -0,8 miljoonaa euroa (0,5), voitto ennen veroja oli -2,0 miljoonaa euroa (-0,5) ja verojen jälkeen -1,5 miljoonaa euroa (-0,3).

Yhdeksän kuukauden liikevaihto oli 164,8 miljoonaa euroa (161,2). Liikevoitto oli -0,3 miljoonaa euroa (2,2), voitto ennen veroja -3,8 miljoonaa euroa (-0,6) ja verojen jälkeen -2,9 miljoonaa euroa (-0,4).

Raaka-ainehintojen voimakkaat liikkeet jatkuivat varsinkin joustopakkauksissa käytettävien muovien osalta. Kesän toimituksille hintanoteeraukset nousivat ennätyskorkealle, mutta syksyllä hinnat ovat alentuneet. Raaka-aineiden hinnannousujen aiheuttamat kustannukset, joita ei ole saatu kompensoitua myyntihinnoilla, olivat katsauskaudella 2 miljoonaa euroa korkeammat kuin edellisvuonna. Määrien aleneminen, varastojen purku ja sopimushintojen alennukset ovat heikentäneet liikevoittoa noin 3 miljoonalla eurolla vuoden 2007 vastaavasta jaksosta. Palkka- ja energiakustannukset ovat nousseet 2 miljoonalla eurolla. Yhtiön toiminnan tehostamisohjelma on säästänyt edellisvuotisesta 4,5 miljoonaa euroa.