Osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2008

KUSTANNUSPAINEET JATKUIVAT

Suominen Yhtymä Oyj:n liikevaihto toisella vuosineljänneksellä oli 55,2 miljoonaa euroa (51,2). Liikevoitto oli 0,6 miljoonaa euroa (0,5), voitto ennen veroja oli -0,6 miljoonaa euroa (-0,4) ja verojen jälkeen -0,4 miljoonaa euroa (-0,3).

Liikevaihto ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 109,6 miljoonaa euroa (105,5). Liikevoitto oli 0,5 miljoonaa euroa (1,7), voitto ennen veroja -1,8 miljoonaa euroa (-0,1) ja verojen jälkeen -1,3 miljoonaa euroa (-0,1).

Raaka-aineiden hintojen nousu taittui keväällä, mutta kesän toimituksille hintanoteeraukset ovat jälleen nousseet. Raaka-aineiden hinnannousut, viive nousujen siirtymisessä myyntihintoihin ja sopimuspohjaiset hinnanalennukset ovat heikentäneet jalostuksen katetta noin 2 miljoonalla eurolla. Energia- ja palkkakustannukset ovat nousseet noin 1,5 miljoonalla eurolla. Yhtiön kustannusohjelma on säästänyt edellisvuotisesta noin 2,5 miljoonaa euroa.