L&T ja Suominen tuovat muovikassien kierrätyspisteet kauppoihin

Muovikassien hyötykäyttö tehostuu Suomessa. L&T ja Suominen Joustopakkaukset tuovat kuluttajille suunnatut muovikassien kierrätyspisteet ruokakauppojen pullonpalautuspisteiden yhteyteen. Ensimmäinen "Ole Hyvä – Muovikassit kiertoon" -piste on aloittanut toimintansa Espoossa, Kauppakeskus Iso-Omenassa tällä viikolla. Kierrätyspisteillä pyritään parantamaan muovikassien hyötykäyttöä, johon on toistaiseksi ollut Suomessa heikot mahdollisuudet. – Nykyinen pakkausdirektiivi edellyttää muovipakkausten kierrätystä vähintään 15 -prosenttisesti ja vuodesta 2008 alkaen vähintään 22,5-prosenttisesti. Pullonpalautuspisteiden sekajäteastioihin päätyy tällä hetkellä valtaosa muovikasseista, jotka voitaisiin ohjata hyötykäyttöön eli joko uusien muovikassien tai muiden muovituotteiden raaka-aineeksi, myyntipäällikkö Tiina Pessi Suomiselta kertoo. Kierrätyspisteverkosto tulee laajentumaan lähitulevaisuudessa, kun uusia pisteitä avataan pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin. Muovikassien kierrätyspisteestä hyötyvät sekä kuluttajat että kaupat. – Tehokkaamman lajittelun myötä kaatopaikalle päätyvän sekajätteen määrä voidaan vähentää. Asiakkaat myös odottavat kaupoilta lisääntyvässä määrin vastuullisuutta ympäristöasioissa. Toisaalta muovikassien kierrätyspisteeseen tuominen on pieni ympäristöteko monellakin tasolla – kertyyhän muovikasseja usein kotikaappeihin suuriakin määriä, myyntijohtaja Petri Salermo L&T:ltä sanoo. Kierrätyspisteiden siisteydestä ja tyhjennyksistä huolehtiva L&T jatkolajittelee muovikassit ja toimittaa ne L&T Muoviportin käsittelylaitokseen Merikarvialle, jossa muovista valmistetaan raemuotoista granulaattia. Granulaatti toimitetaan koostumuksestaan riippuen ensisijaisesti Suomiselle muovikassien uusioraaka-aineeksi tai toissijaisesti muiden muovituotteiden valmistukseen. Muovi on erinomainen kierrätysmateriaali, sillä sen ominaisuudet eivät muutu uusioinnissa. – Muovikassit ovat sopiva tuote uusioraaka-aineelle, koska uusioraaka-aine ei heikennä kassin ominaisuuksia. Muovikasseissa uusiomateriaalin osuus on yleensä noin 60 %, Pessi kertoo. Ole Hyvä -kierrätyspisteet on varustettu muovikassienkeräystelineen lisäksi energiajaeastialla sekä opastaululla. Energiajaeastiaan voidaan lajitella esimerkiksi juomapakkausten kartonkikuoret ja muut pakkausjätteet, joista valmistetaan L&T:n kierrätysmateriaalien tuotantolaitoksissa teollisuuden hyödyntämää kierrätyspolttoainetta. Asianmukaiset keräysastiat auttavat pitämään pullonpalautuspisteen siistinä. Asiointimukavuuden lisäämiseksi on pisteisiin on asennettu desinfioivan käsigeelin annostelija. – Käsiin hierottava, desinfioiva käsigeeli on erityisen käytännöllinen kaupan vilkkaassa asiointiympäristössä. Pullojenpalautuksessa kädet usein tahmautuvat, ja tutkimusten mukaan myös esimerkiksi ostoskärryjen kahvaosa sisältää suuren määrän bakteereita. Käsienpesumahdollisuutta ei aina ole mahdollista tarjota, jolloin itsestäänhaihtuva käsigeeli on käsihygienian kannalta toimiva ja miellyttävä ratkaisu, Salermo sanoo. Muovikassien kierrätyspisteiden asiakkaita varten on julkaistu internetsivusto www.muovikassikiertoon.fi, jossa tarjolla on muun muassa ajantasainen lista muovikassien kierrätyspisteiden sijainneista, asiaa muovin hyötykäyttömahdollisuuksista sekä lisätietoja kierrätyspisteen perustamisesta kiinnostuneille kauppiaille. Lisätietoja antavat: Lassila & Tikanoja, myyntijohtaja Petri Salermo, puh. 010 636 2852 Suominen Joustopakkaukset, myyntipäällikkö Tiina Pessi, puh. 010 214 2237 Lassila & Tikanoja Vuonna 1905 perustettu Lassila & Tikanoja on suomalainen pörssiyritys, joka on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä sekä Norjassa. L&T:n liikevaihto vuonna 2006 oli 436 miljoonaa euroa. L&T työllistää 8600 henkilöä, joista 2100 työskentelee ulkomailla. Yhtiö on listattu OMX Pohjoismaisessa Pörssissä. www.lassila-tikanoja.fi Suominen Joustopakkaukset Suominen Joustopakkaukset valmistaa muovikalvosta fleksopainettuja kuluttajapakkauksia teollisuuden ja kaupan käyttöön. Suominen Joustopakkaukset on yksi Pohjois-Euroopan johtavista joustopakkausten valmistajista ja sillä on tuotantotoimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Suominen Joustopakkaukset kuuluu Suominen Yhtymään, jonka liikevaihto vuonna 2006 oli noin 203 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 1050. www.suominen.fi