Kuluttajat innostuivat muovikassien kierrättämisestä

Muovikassien hyödyntäminen Suomessa on lisääntynyt nopeasti. Kuluttajille suunnattuja muovikassien kierrätyspisteitä on avattu eri puolille Suomea jo noin 60. Pisteet sijaitsevat pääasiassa päivittäistavarakauppojen pullonpalautuspisteiden yhteydessä. L&T ja Suominen Joustopakkaukset avasivat ensimmäisen kuluttajille suunnatun muovikassien kierrätyspisteen vuosi sitten.
"Kierrätyspisteverkoston nopea laajentuminen vuoden aikana on selvä osoitus siitä, että kuluttajat näkevät entistä selvemmin ne hyödyt, jotka erilaisten materiaalien kierrättämisestä saadaan. Muovikassien kierrätyspisteet parantavat oleellisesti mahdollisuuksia saada muovikassit hyötykäyttöön. Kun yhä useammat materiaalit hyödynnetään uudelleen, raaka-aineita säästyy ja kaatopaikkojen kuormitus vähenee", sanoo myyntijohtaja Petri Salermo L&T:ltä.

L&T vastaa kierrätyspisteiden siisteydestä ja tyhjennyksistä. Kerätyt muovikassit jatkolajittellaan ja ne toimitetaan joko energiajakeeksi tai tavoitteen mukaisesti L&T Muoviportin käsittelylaitokseen Merikarvialle, jossa muovista valmistetaan raemuotoista granulaattia. Granulaatti toimitetaan koostumuksestaan riippuen ensisijaisesti Suomiselle muovikassien ja jätesäkkien uusioraaka-aineeksi tai toissijaisesti muiden muovituotteiden valmistukseen.

Kuluttajat ovat tuoneet muovikasseja kierrätyspisteisiin innokkaasti. Kierrätyspisteiden käyttäjät ovat avainasemassa siinä, kuinka hyvin pisteisiin tuotuja muovikasseja voidaan hyödyntää. Suominen on valmistanut kierrätysmateriaalista muutamia koe-eriä valmiiksi tuotteiksi. Kerätyn muovikassimateriaalin hyötykäyttöä on vaikeuttanut materiaalin epäpuhtaus, joka johtuu virheellisestä lajittelusta. Likaantuneet muovikassierät on kuitenkin voitu hyödyntää energiajakeena.

"Meille on erityisen tärkeää saada kuluttajat lajittelemaan oikein ja tuomaan kierrätyspisteisiin vain tyhjiä muovikasseja. Muutama nestetippa ei haittaa, mutta palautettavien muovikassien sisälle ei saisi jäädä mitään ylimääräistä kuten esimerkiksi pullonkorkkeja, pahvia tai paperia", kertoo markkinointipäällikkö Laura Astor Suomiselta. Suomisen muovikassit valmistetaan kolmikerroksisesta muovikalvosta, jolloin kierrätysmateriaali voidaan hyödyntää ulko- ja keskikerroksessa. Kassin sisäkerros on aina valmistettu neitseellisestä raaka-aineesta, jolloin Suominen varmistaa muovikassiensa laadun ja turvallisuuden. Kierrätysmateriaalin osuus Suomisen valmistamissa kierrätysmuovikasseissa on yli 50 %. Valitsemalla kierrätysmateriaalista valmistetun kassin, kuluttaja voi säästää luonnonvaroja vähentämällä neitseellisten raaka-aineiden tarvetta.

Kaupan taholta muovikassien kierrätyspisteiden edelläkävijänä on toiminut Ruokakesko, joka haluaa ottaa ympäristöasiat huomioon kaikessa toiminnassaan. "Ympäristötietoisuus lisääntyy jatkuvasti, ja sen myötä kuluttajat kaipaavat meiltä konkreettisia ja helppoja ratkaisuja vastuulliseen kuluttamiseen. Kierrätyspisteitä on nyt liki 40 ympäri Suomea ja niistä on saatu asiakkailtamme positiivista palautetta" kertoo Ruokakeskon ympäristöpäällikkö Timo Jäske.

"Haluamme tarjota asiakkaillemme keinoja ympäristötalkoisiin osallistumiseen. Kaupan uudistamisessa panostimme laadukkaan pullonpalautuspisteen rakentamiseen ja siinä yhteydessä asiakkaiden toiveiden mukaisesti otimme käyttöön muovikassien kierrätyspisteen. Järvenpääläiset ovat selvästi ympäristön asialla, sillä muovikassien kierrätyspiste on ollut päivittäin täynnä", kertoo K-citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala.

L&T ja Suominen Joustopakkaukset tulevat laajentamaan kierrätyspisteverkostoa edelleen. Muovikassien kierrätyspisteiden asiakkaita varten on julkaistu internetsivusto www.muovikassikiertoon.fi.

Lisätietoja antavat: Lassila & Tikanoja Oyj, myyntijohtaja Petri Salermo, puh. 010 636 2852 Suominen Joustopakkaukset Oy, markkinointipäällikkö Laura Astor, puh. 010 214 2276 Ruokakesko Oy, ympäristöpäällikkö Timo Jäske, puh. 010 53 28222

Lassila & Tikanoja Oyj Lassila & Tikanoja on erikoistunut ympäristönhuoltoon sekä kiinteistöjen ja laitosten tukipalveluihin. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Norjassa. L&T:n liikevaihto vuonna 2007 oli 555 miljoonaa euroa. L&T työllistää 9500 henkilöä, joista 2400 työskentelee ulkomailla. Yhtiö on listattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. www.lassila-tikanoja.fi Suominen Joustopakkaukset Oy Suominen Joustopakkaukset valmistaa muovikalvosta fleksopainettuja kuluttajapakkauksia teollisuuden ja kaupan käyttöön. Suominen Joustopakkaukset on yksi Pohjois-Euroopan johtavista joustopakkausten valmistajista ja sillä on tuotantotoimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Suominen Joustopakkaukset kuuluu Suominen Yhtymään, jonka liikevaihto vuonna 2007 oli noin 215 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 1070. www.suominen.fi