Ennakkotietoa Suominen Oyj:n tilinpäätöksestä 1.1.-31.12.2012: Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä parani merkittävästi

Toimitusjohtaja Nina Kopola:

”OIen tyytyväinen Suomisen kehitykseen vuonna 2012. Loppuvuodesta 2011 Ahlstromin kanssa toteutetun yrityskaupan vaikutukset näkyvät nyt ensi kertaa koko vuoden tuloksessamme, josta Kuitukankaat-yksikkö muodostaa merkittävän osuuden.

Kuluttajien luottamus oli vuoden 2012 aikana vakaampaa Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassa, mikä näkyi myös tuotteidemme erilaisessa kysynnässä näillä markkina-alueilla. Koko vuoden liikevaihtomme jäi vertailukelpoisessa pro forma -tarkastelussa viime vuoden tasosta. Konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna merkittävästi.

Kehitimme vuoden mittaan uuden Suomisen toimintaa suunnitelmien mukaan ja toteutimme useita kannattavuutta parantavia hankkeita osana laajamittaista Summit-ohjelmaa. Viimeisellä vuosineljänneksellä yksi ohjelman merkittävimmistä toimenpiteistä oli polypropeeni-katkokuidun valmistuksen lopettaminen Nakkilan tehtaalla.

Onnistuimme Summit-ohjelman läpiviennissä saavuttamalla vuoden aikana noin 10 miljoonan euron rakenteelliset kustannussäästöt. Tämä jopa hieman ylittää alkuperäisen tavoitteemme, joka oli noin kaksi prosenttia liikevaihdosta.

Vuoden 2012 aikana tehdyt arvonalentumiskirjaukset ja muut kertaluonteiset erät rasittivat kuitenkin liikevoittoa, joka jäi 0,9 miljoonaan euroon. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 13,7 miljoonaa euroa.

Terävöitimme vuoden 2012 lopulla Suomisen strategiaa, ja hallitus asetti yhtiölle uudet taloudelliset tavoitteet. Uudistettu strategia painottaa yhteistä toimintakulttuuria, parantuvaa kannattavuutta, korkeamman lisäarvon tuotteiden osuuden kasvua sekä edelläkävijyyttä markkinoilla. Tavoittelemme suhteellisen kannattavuuden selvää parantumista ja yli 10 % sijoitetun pääoman tuottoa (ROI), vakaata pääomarakennetta ja 40–80 prosentin välille asettuvaa velkaantumisastetta sekä toimialan keskiarvon ylittävää liikevaihdon orgaanista kasvua.”

KONSERNIN LIIKEVAIHTO JA TULOS

Suomisen liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 109,0 miljoonaa euroa (84,8). Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 1,9 miljoonaa euroa (0,3) ja niiden jälkeen -8,2 miljoonaa euroa (-2,4), tulos ennen veroja -10,4 miljoonaa euroa (-3,3) ja verojen jälkeen -11,2 miljoonaa euroa (-3,8).

Koko vuoden 2012 liikevaihto oli 454,9 miljoonaa euroa (213,4). Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 13,7 miljoonaa euroa (-1,1) ja niiden jälkeen 0,9 miljoonaa euroa (-4,8). Tulos ennen veroja oli -9,5 miljoonaa euroa (-10,0) ja verojen jälkeen -11,9 miljoonaa euroa (-9,5).

Liikevaihto laski 5 % edellisvuoden 479 miljoonan euron pro forma -liikevaihtoon verrattuna. Liikevaihdon laskuun vaikutti myyntimäärien pienentyminen ja myyntihintojen aleneminen Euroopassa. Merkittävimmin Euroopan myyntimäärien pienentymiseen vaikutti vuoden 2011 syksyllä Italian tehtaalla sattunut palovahinko. Palaneen vesineulauslinjan tuotanto keskeytyi vuoden 2012 ensimmäisen viiden kuukauden ajaksi. Alueellisesti kysyntä oli vahvempaa USA:n markkinoilla kuin Euroopassa.

Kertaluonteiset erät, nettomääräisesti yhteensä 12,8 miljoonaa euroa, muodostuivat omaisuuserien arvonalentumisista ja uudelleenjärjestelykuluista Kuitukankaat- ja Codi Wipes -liiketoimintayksiköissä sekä omaisuuserien myyntivoitoista Joustopakkaukset-liiketoimintayksikössä.

Osana Kuitukankaat-liiketoimintayksikön Nakkilan tehtaan uudelleenjärjestelyjä tuotantokapasiteettia leikattiin, ja 69 vakinaista ja 4 määräaikaista työsuhdetta päätettiin. Uudelleenjärjestelyistä aiheutui 5,9 miljoonan euron kulukirjaus. Tästä 0,4 miljoonaa euroa johtui irtisanomiskustannuksista ja 5,5 miljoonaa euroa arvonalentumiskirjauksesta, jolla ei ollut kassavirtavaikutusta.

Codi Wipes -liiketoimintayksikköön kohdistettu liikearvo testattiin viimeisen vuosineljänneksen aikana ja yksikön liikearvoon tehtiin 7,3 miljoonan euron arvonalentumiskirjaus. Kirjauksella ei ole kassavirtavaikutusta.

Joustopakkaukset-liiketoimintayksikössä lomautettiin henkilöstöä kustannusten säästämiseksi. Katsauskaudella myytiin Joustopakkausten Nastolassa sijainnut tuotantolaitos, mistä kirjattiin 0,5 miljoonan euron kertaluonteinen myyntivoitto.

Vaikka arvonalentumiskirjaukset rasittivat liikevoittoa, operatiivisen kannattavuuden parantumisessa näkyi selvästi Suomisen ja Ahlstromin Home and Personal -liiketoimintojen yhdistämisen hyödyt. Konsernin kulujen karsiminen eteni suunnitellusti Summit-ohjelman mukaisesti. Projekti käsittää hankitun liiketoiminnan integroinnin osaksi Suomista ja kattaa synergioiden hyödyntämisen myynnissä, hankinnoissa, tuotantolinjojen optimoinnissa ja logistisissa ratkaisuissa. Tehostamistoimilla tavoiteltiin liikevaihtoon suhteutettuna noin 2 % kustannussäästöä. Tilinpäätöshetkellä vuoden mittaan saavutettujen säästöjen määrä oli noin 10 miljoonaa euroa (hieman yli 2 % liikevaihdosta). Ohjelma päättyy vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä.

Suomisen merkittävimmän kustannustekijän, raaka-aineiden, hinnat vaihtelivat vuoden mittaan, mutta koko vuoden tulokseen hintojen muutoksilla ei ollut merkittävää vaikutusta.

Liiketoiminnan rahavirta oli neljännellä vuosineljänneksellä 11,7 miljoonaa euroa (-4,7) ja kumulatiivisesti 24,9 miljoonaa euroa (-2,9). Käyttöpääomaa on vapautunut 5,0 miljoonaa euroa vuonna 2012, eli 1,1 % liikevaihdosta. Investoinnit pidettiin alhaisella tasolla.

Lataa koko tiedote (pdf)